Jak zachęcić swoich pracowników do kreatywności ?
- Agnieszka Piotrowska
- 8 kwietnia, 2021
- 10:17 pm
Na wstępie chciałabym podkreślić, że do inicjatywy i kreatywności nie zachęcisz wszystkich. Nie łudź się, że skoro korporacja narzuca ludziom wychodzenie z inicjatywą jako standard, wartość albo cel, wszyscy twoi ludzie z entuzjazmem zabiorą się za wymyślanie nowych usprawnień albo projektów. To nie leży w naturze wszystkich ludzi. Prawdopodobnie w twoim zespole (chyba, że jesteś liderem prężnie działającego zespołu marketingu lub R&D) są osoby, które wolą rutynową, spokojną pracę, w której wykorzystują takie umiejętności jak uważność, zorganizowanie, analiza, itp. I to jest ok. Nie każdy ma umysł Edisona i zapędy twórcze. Poobserwuj swoich ludzi, jakie mają naprawdę zdolności i kompetencje i dopasowuj do nich zadania.
Wytłumacz swoim ludziom PO CO mają wykazywać się kreatywnością. Jakie znaczenie ma wychodzenie z inicjatywą i generowanie pomysłów. Na co i w jaki sposób wpływa takie działanie. Ludzie potrzebują wiedzieć, że ich działania mają SENS.
Inspiruj ich do kreatywności swoją postawą. Pracownicy często postępują jak dzieci, które reagują na przykład dawany przez rodzica, a nie słowa. Zespół widząc twoją kreatywną postawę poczuje się bardziej zachęcony.
Organizuj spotkania kreatywne, np. burzę mózgów albo action learning. Wspieraj i zachęcaj do dyskusji. Ucz krytycznego (nie krytykanckiego) spojrzenia na świat. Nie bój się sporu w zespole – wręcz do niego zachęcaj, facylitując jego przebieg, czyli cały czas koncentrując się na problemie, nie ludziach, i dążąc do rozwiązania.
Zapraszaj na spotkania ludzi z biznesu: liderów innych działów, przedstawicieli twojego obszaru z innych oddziałów firmy, np. zagranicznych niech opowiedzą o swoich działaniach albo moderują spotkanie twojego zespołu. Każdy kontakt z kimś spoza znanego obszaru może być inspirujący.
Proś ludzi o wyszukiwanie i dzielenie się ciekawymi źródłami: filmami, artykułami, webinarami, konferencjami, które mogą ich zainspirować lub czegoś nowego nauczyć. Sam/a także wyszukuj i przesyłaj ludziom ciekawostki.
Nagradzaj najlepsze pomysły. Nie musisz od razu wręczać rocznej premii, ale drobne upominki, na które przeznaczysz niewielką część budżetu mogą znacznie wesprzeć kreatywne podejście zespołu.
I ostatnia moja rada, ale nie najmniej ważna: przypominaj zespołowi o wizji. W czasach VUCA, w których obecnie funkcjonujemy w biznesie, ludzie potrzebują świadomości, że mają wspólny kierunek działania, że do czegoś konkretnego dążą. To wspomaga aktywność, również pod kątem wymyślania sposobów dochodzenia do wizji.