Po co ci marka osobista
- VDG Team
- 7 marca, 2017
- 2:35 pm
„– Czy nie mógłby pan mnie poinformować, którędy powinnam pójść? – zapytała Alicja.
– To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś zajść – odparł Kot-Dziwak.
– Właściwie wszystko mi jedno. – W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz.
– Chciałabym tylko dostać się dokądś – dodała Alicja w formie wyjaśnienia
– Ach, na pewno tam się dostaniesz, jeśli tylko będziesz szła dość długo.”
Alicja w Krainie Czarów
A Ty, dokąd zmierzasz? Jakie są Twoje cele zawodowe? Jak długo masz zamiar do nich iść, po drodze podziwiając sukcesy innych? Może warto jednak podjąć wysiłek i zawalczyć o siebie. Zacząć deptać po piętach konkurencji, aby w końcu ich wyprzedzić. Zacznij od budowania marki osobistej, zadbaj o to, jak się prezentujesz całemu światu.
Od czego zacząć? Na początku zidentyfikuj, co sprawia, że jesteś wyjątkowa. Następnie, powiedz o tym światu. Wiem, że chwalenie się może nie być w zgodzie z Twoja naturą. Mi też przez pół życia powtarzano, że mam być skromna, a samochwała to w kącie stała. Czasem, jak na ironię, skromność i pokora wynikają z twojego ego. Nie chcesz być narażona na krytykę, więc maskujesz się przesadną skromnością (i dumą). „Och, ja? Ja po prostu nie czuję się komfortowo z promowaniem siebie”. Na skromności jednak sukcesu nie zbudujesz.
Dlaczego nie warto zaniżać swojej wartości, możliwości i osiągnięć? Ponieważ wszyscy sprzedajemy, ty i twoja konkurencja również. Mimo, iż nie masz tytułu sprzedawcy, to sprzedajesz. Nauczyciel sprzedaje wiedzę uczniom. Lekarz sprzedaje swoje usługi pacjentom. Pisarze sprzedają piękne historie czytelnikom. Pracownik na etacie sprzedaje wiedzę pracodawcy. Pamiętaj, jeżeli Twoja praca angażuje innych ludzi, to sprzedajesz. Chcesz czy nie, od tego jak się zaprezentujesz, może zależeć twoja kariera zawodowa.
Posiadanie silnej marki osobistej daje przewagę, gdy szukasz pracy, chcesz się wspinać po szczeblach kariery w organizacji lub gdy chcesz promować własną działalność. Marka osobista to nie tylko “opakowanie” czy autopromocja, to odkrycie siebie i komunikowanie innym, co wyjątkowego i szczególnego jest w tobie. Co takiego robisz, czego rynek potrzebuje?
W jaki sposób zabrać się do budowania własnej marki? Musisz jasno ją zdefiniować. Czym się pasjonujesz? W jakiej dziedzinie jesteś ekspertem? Z czego chcesz być znana? Jak opowiesz swoją historię? Jak chcesz się pokazywać światu? Co chcesz, aby inni myśleli o tobie? Upewnij się, że to wszystko, co wyżej wymieniłaś, znajduje swoje odbicie w tym co robisz, jak mówisz, jaki masz styl i marketing. Twoja osobista marka powinna być wypadkową tego, jak wyglądasz, jak się zachowujesz, komunikujesz i jak działasz w Internecie.
Wielkie marki zawsze budują swoją przewagę wyłącznie na mocnych stronach i na autentyczności. Ty też powinnaś. William Arruda, guru budowania marki osobistej, mówi, aby skoncentrować swoje wysiłki na najważniejszych, kluczowych elementach marki i na tym, co kochasz robić. Podglądaj, co robią ludzie sukcesu w twojej dziedzinie, jak działają w sieci. Przy każdej możliwej okazji, buduj swoją widoczność. Na początku możesz po prostu założyć profile w mediach społecznościowych i zapisać się do kilku grup tematycznych, wziąć udział w spotkaniach networkingowych. Później zacznij pisać artykuły, załóż własnego bloga, bierz udział w konferencjach branżowych.
Śmiało, buduj swoją osobistą markę jako potężną siłę i inwestuj w nią konsekwentnie. Niech nie będzie ci wszystko jedno, którą drogą i dokąd idziesz. Codziennie zadawaj sobie jedno pytanie “co dzisiaj zrobiłam dla budowania swojej osobistej marki?”
Edyta Babiarz